[BLOG] Autopech tijdens de vakantie: extra kosten en extra verlof?
 

Hrcheckup helpt de KMO's bij de optimalisering van hun personeelsbeleid om maximaal in orde te zijn met de sociale wetgeving, efficiënt en betaalbaar. 




Autopech tijdens de vakantie: extra kosten en extra verlof?

Waar gebeurd verhaal:

Een werknemer heeft tijdens zijn retourreis uit Frankrijk autopech met zijn bedrijfswagen. Na het slepen blijkt dat de wagen 2 dagen ter plaatse moet blijven voor herstelling. De werknemer moet noodgedwongen met zijn familie 2 nachten ter plaatse logeren in een klein pension. De werkgever, zelf ook op vakantie, stelt hem van op afstand gerust dat alles wel in orde komt via de verzekering. Maar een paar weken later verneemt de werkgever dat de bijstandsverzekering enkel het slepen en een vervangwagen dekt, maar géén overnachting voor de familieleden. Daar zit hij nu met zijn belofte en een hotelfactuur. De werknemer vraagt bovendien voor die 2 extra dagen "verlof om dwingende redenen", gezien hij door de panne pas 2 dagen later aan de slag kon.


Wetgeving:

Als werkgever bent u zeker niet verplicht om een verzekering reisbijstand aan te bieden. Wel is het aan te raden om goed op de hoogte te zijn van wat er zoal gedekt is (bv. via de leasing) en de werknemers met een bedrijfswagen hierover goed te informeren.
Wat het verlof dringende redenen of zogenaamd familiaal verlof betreft: voor de eerste dag is er inderdaad sprake van "onvoorziene omstandigheden". De 2e dag is al meer voor discussie vatbaar. Lees in de tips hoe men hier best mee omgaat.

Tips voor de werkgevers:

  • In onze nieuwsbrief nummer 6 hebben we al het belang van een goede car policy benadrukt.
  • Een checklist opmaken van alles wat wel of niet gedekt is door de verzekering, is hierbij een nuttige oefening.
  • Denk maar aan zaken zoals vervangwagen, bestuurdersverzekering, glasbreuk, repatriëring, overnachting, etc.
  • Giet deze informatie in uw car policy, in een contractbijlage of in boorddocumenten voor de bestuurders... zodat er achteraf geen discussies zijn.
  • Let op als je met meerdere leasingmaatschappijen werkt: de dekkingen kunnen hier sterk verschillen.
  • Dit verklaart deels ook de prijsverschillen tussen de aanbieders: het is vaak appelen met peren vergelijken.
  • Bepaal zelf welke dekkingen en voorwaarden je wenst op te nemen, en niet omgekeerd.
  • Wat betreft de extra dagen verlof om dringende redenen:
    • Meld aan uw werknemer dat deze onbetaald zijn (misschien kiest hij dan toch voor gewone vakantie)
    • Sluit eventueel een deal dat hij nu gewone vakantie opneemt en pas tegen het einde van het jaar het 'familiaal verlof'.
    • Tegen dan zal hij deze misschien niet meer nodig hebben.
  • Een kind dat ziek valt tijdens een vakantie waardoor de werknemer naar de dokter moet: is géén familiaal verlof!
    • Hier geldt de regel dat de eerste 'schorsing' telt: met name vakantie.
    • Idem als de werknemer ziekt valt tijdens zijn vakantie: geen ziekteverlof.
    • Voorlopig toch niet, want Europa probeert deze laatste regel te doen wijzigen.

Noot: een dag "onbetaald verlof" is voor de werknemer minder gunstig: geen pensioen- en vakantieopbouw. Soms is het dus beter zich soepeler op te stellen en toch "familiaal verlof" toe te kennen (deze is wel gelijkgesteld).

Wenst u meer informatie hoe u dit allemaal in correcte teksten kan gieten om u hier beter tegen te beschermen? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek op +32. 475 44 73 38 of via info@hrcheckup.be