[Blog] Help! De deadline rond psychosociale belasting is verlopen …     
 

Hrcheckup helpt KMO's bij de optimalisering van hun personeelsbeleid om maximaal in orde te zijn met de sociale wetgeving: op maat, efficiënt en betaalbaar. 



Hrcheckup gaat van start met zijn HR nieuwsbrief! Wekelijks ontvangt u HR tips, op basis van een bijzonder HR verhaal recht uit de praktijk gegrepen of als feedback op HR-politieke actua. 

Help! De deadline rond psychosociale belasting is verlopen …

Bezoek van de sociale inspectie

Mijn klant, een KMO in Oost-Vlaanderen, kreeg recent bezoek van de sociale inspectie. Deze laatste deed een aantal vaststellingen rond veiligheid, gevolgd door een schriftelijke waarschuwing. Hierin werd vermeld dat het arbeidsreglement geen melding maakt van een interne procedure rond psychosociale interventie en dat de coördinaten van de externe preventieadviseur psychosociale aspecten ontbreken.
Wanneer men niet in orde is met de regelgeving rond psychosociaal welzijn, dan kan dit leiden tot boetes van 300€ tot 3000€!

  *** Dit kan voor een KMO heel pijnlijk zijn *** 

Gelukkig was mijn klant goed voorbereid….
En de sociale inspectie niet!

Eind 2014 werd bij deze KMO een volledige Hrcheckup audit uitgevoerd, met o.a. een volledige aanpassing van het arbeidsreglement. Alleen was de aanwezige medewerker in het bijkantoor niet in staat om dit direct te weerleggen en heeft de sociale inspectie het vernieuwd arbeidsreglement niet grondig gelezen, want het stond wel degelijk vermeld!

Wetgeving & Tips

Ingevolge de nieuwe wetgeving rond psychosociale belasting, in voege sinds september 2014, moeten de arbeidsreglementen in alle bedrijven aangepast worden. De deadline was 1/3/2015. Is het nog niet gebeurd dan is het nog reen ramp, maar het is noodzakelijk om dit snel in orde te brengen.

Tip:

Voeg NIET zomaar een algemene bijlage rond “psychosociale belasting” afkomstig van uw sociaal secretariaat bij uw arbeidsreglement.

Waarom?

  • Meestal is in elk arbeidsreglement immers al iets voorzien rond “pesten op het werk”, en beiden moeten nu met elkaar samengebracht worden.
  • U riskeert anders om bepaalde procedures te ontdubbelen met tegenstrijdigheden.
  • Bovendien is in vele van die algemene bijlagen het begrip “vertrouwenspersoon” voorzien, wat wettelijk géén verplichting is.
  • Dit zomaar overnemen kan u tot bijkomende verplichtingen leiden waar u achteraf bekeken niet echt aan voldoet.

Extra tip:

Gezien de verplichte wijziging, waarom het arbeidsreglement niet eens grondig onder handen nemen? HRCheckup kan u hierbij helpen.

  • In 1 2 3 heeft u een volledig op-maat gemaakt arbeidsreglement
  • Geen gewone standaard template zoals u vaak elders krijgt, maar volledig op maat van uw onderneming
  • Praktisch, snel en betaalbaar voor KMO’s zoals die van u en mij!

Interesse – contacteer ons op +32. 475 44 73 38 of daniel@hrcheckup.be